01 June 2010

Arriving Tips..

Whenever sampai kat tempat percutian tu..whether it be by boat, plane or whatever you are vulnerable, dengan semua berharga macam fon, beg duit, document perjalanan, kad kredit, etc..
Tempat yang memang kite tak pernah pergi atau orang sana x penah nampak kite kat sana..memang selalunye ader ramai orang "baik hati" nak "tolong"..so kena hati2..then kat sini kite ader sediakan tips..harap boleh membantu korang..

  • Sebelum gerak nak g bercuti tu..dapatkan info dari mana2 sumber yang tepat..supaya, sekurang2nya..ada sedikit pengetahuan tentang tepat percutian yang dipilih..
  •  Kalau perlu, gunakan transport yang di sediakan oleh pihak hotel/resort..jangan gunakan teksi yang berlegar2 dihadapan anda..sila gunakan teksi yang perlu beratur..atau yang sememangnya di sediakan untuk hanging around area2 situ..

  • Pastikan segala Document, Duit dan barang berharga di letakkan di tempat yang betul serta jika perlu..double check..

  • Kalau bercuti keluar negara yang mempunyai mata wang yang berlainan..sila pastikan anda telahpun menukar mata wang anda..

  • Sekeiranya ada apa2 berlaku..cepat2 menghubungi pihak berkuasa sebelum apa2 yang lebih buruk berlaku..

  • Pastikan nombor2 pihak berkuasa yang perlu ada dalam simpanan anda..
Walaupun Malaysia adalah negara yang aman..namun..kita haruslah berhati2 dengan kelicikkan rakyat sekarang yang mata duitan dan tidak berperikemanusiaan..okey lain kali..
kite akan kasi tips lain untuk travelling...



No comments:

Post a Comment