10 June 2010

Nukilan Jiwa Bersarang

10.06.2010

Aku ingat tarikh itu. 10 June !

Bertahun.

Perkara ini bersarang dalam hati aku.
Entahkan 2005 / 2006 ini berlaku

Entah

Mungkin aku salah. Ye aku sedar aku salah
Moga saja dia memaafkan aku

Berlalu aku tanpa kata.
Meninggalkan dia tanpa bersua.
Terkubur cinta tanpa nisannya.
Tertanam derita tanpa berita.

Aku salah ketika itu.
Salah yang ketika itu aku belum mengerti apa ianya
Salah yang ketika itu aku sendiri tidak menyangka
Salah yang aku tahu jelas tanpa alasannya

Aku berprasangka
Prasangka perasaan itu harus aku kuburkan.
Perasaan itu harus aku campak jauh dari hati.
Agar jiwa tak lagi bercelaru dan berkecamuk.
Aku lari dari nyata
Aku diam dalam sepi
Aku tarik segala rasa. biar tertanam bersama airmata

Aku menyandar
Aku berfikir.

Jalan mana harus aku ambil
Kemana langkah kaki harus aku hayunkan

Aku pejam mata
Pedih

Namun aku kuatkan diri.
Berlalu. biar aku tahu dia menahan pilu
aku masih terus berlalu
menepis segala rasa yang bertandang
menyangkal segala prasangka yang menjengah

Aku mengharap satu hari dia mengerti.

Aku melakukan ini kerana aku juga punya perasaan.
Aku juga punya masa depan.
Aku tidak mahu terus dihimpit duri menjalar dalam hati.
Aku mahu hidup seperti manusia lainnya

Jalan yang aku ambil,
Biarpun payah nak melangkah
Aku tahu ia jalan yang benar.
Aku harap dia faham situasi aku saat itu.
Terhimpit dengan manusia keliling dia sendiri,
Terjerat dengan perasaan sendiri
dan
Terpaksa rela meninggalkan dia sendiri

Jiwa. tenanglah kau.
Doa lah agar dia juga tenang.


No comments:

Post a Comment