28 May 2015

Kucing Juga Stress


Fakta tentang kucing yang mampu menghilangkan stress manusia..tetapi tanpa kita sedari mereka juga menghadapi situasi stress itu !! Kucing tidak seperti kita manusia di mana kucing tidak mampu menghilangkan stress sendiri.. Kucing stress hampir setiap hari berpunca dari beberapa perkara/faktor yang remeh..disini ada tiga punca utama stress bagi kucing yang saya kongsikan..

Punca Stress :
1. Perubahan sekeliling
- Berpindah ke rumah baru, membawa ketempat baru (bercuti/travel), kedatangan kucing baru diumah, ada tetamu datang kerumah, kehadiran ahli keluarga baru (baby owner), terlalu bising, menukar karpet atau menambah barang rumah baru, membawa kucing ke vet juga mendatangkan stress bagi dia (ini lawak sikit)

2. Mengawan
- Korang kena lah carikan pasangan untuk dia tau..kucing yang sudah di kasi/sunat/mandulkan adalah kurang mengalami masalah stress dari segi mengawan..tidak berteman juga penyumbang kepada masalah kucing stress..

3. Menukar jenama/jenis makanan lain.
Menukar makanan juga boleh mengakibatkan kucing anda stress dan boleh juga mengakibatkan masalah-masalah yg lain. Seperti manusia, 85%-90% masalah kesihatan adalah berpunca dari apa yang di makan. Makanan yang tidak sesuai juga merupakan salah satu punca utama kepada masalah keguguran bulu kucing anda. Oleh itu anda dinasihatkan memberi makanan jenis premium atau pun super premium.

Tanda-tanda stress pada kucing

Apabila mengalami stress, kucing akan menterjemahkannya kepada beberapa bentuk atau tanda-tanda, antaranya:

1. Sesetengah kucing akan menjilat-jilat bulunya secara keterlaluan sehingga terdapat tompok-tompok botak dan ruam pada badannya sebagai tindakbalas terhadap stress. Dimana keaadaan in dipanggil sebagai psychogenic alopecia.

2. Membuang najis diluar kotak najis atau membuang merata-rata.

3. Sering melakukan spraying(bagi yang jantan) di serata rumah.
4. Keguguran bulu yang luarbiasa
5. Kemurungan
6. Hilang selera makan
7. Berbunyi bising. (mengiau tak berhenti)
8. Perubahan perilaku

Tips menangani kucing stress

Kucing adalah binatang tidak seperti manusia yang dapat menghilangkan stress dengan cara berbual, memetik gitar atau bercuti..Kucing adalah haiwan penyayang, belailah kucing anda. Belaian dan sikat(grooming) itu sebenarnya terapi untuk kucing dan tuan dia. Terutama bagi kucing yang berbulu panjang(longhair). Kucing akan rasa tenteram, lebih selamat dan happy kalau selalu dibelai dan disikat bulunya setiap hari. Bila kucing happy dia akan lebih sihat dan kurang rasa stress. Juga boleh bantu dengan tumbuhan catnip atau apa saja yang berasaskan catnip..

No comments:

Post a Comment