07 March 2016

Bermonolog Dengan Rindu



Duduk di birai katil, menyelak sedikit langsir biar ada ruang menjengah langit..
Langit kota walaupun nampak gelap..bermerah-merah menompok-nompok..mungkin kesan dari caj arusan elektrik untuk lampu lampu yang menerangi di seluruh kota..kawasan block rumah aku yang tinggi dan bersebelahan bukit menyebabkan angin sejuk menusuk ke tulang putih..sejenak mata mencari di mana sweater aku..capai dan pakai..sedikit hangat..kopi ku hirup perlahan..hangat..kipas tak berpasang..tapi sejuknya Allah maha tahu..
Sejak akhir-ahir ini jiwa seakan cepat di datangi sepi..cepat di landa keresahan..bukan sengaja tapi seolah ada yang tak kena..biarpun jenuh cuba berbaring melayan rasa, mata susah nak terpejam..
Biarpun di paksa-paksa, mimpi bagai benci menghadir di minda..
Ada rindu yang cuba menjengah hati..malas hendak di layan..biarkan rindu terus mengetuk pintu hati itu..jiwa menyampah pada rindu..selalu cuba datang mengganggu hati..kadang-kadang menjemput sekali air mata..sedangkan rindu selalu berlalu pergi tanpa menoleh hati yang terluka..
aaaaah..si rindu memang begitu..sesekali datang menjengah tanpa sedikit belas..kadang-kadang rindu selalu membuat onar sehingga minda terpujuk membolak balik kenangan indah..selepas air mata berlinangan..sakit pun menyinggah, si rindu tanpa segan silu pergi tanpa seucap salam..
Saat itu, sepi saja yang setia menemani..seolah sepi faham yang hati sedang dilukai..lalu minda mula terasuk badi..membolak balik pula kenangan pahit..jiwa mula membenci..aaaahh..si rindu tadi lah puncanya !! bilang si jiwa..sang naluri pula terpujuk-pujuk si hati..memberi semangat agar tidak terluka lagi..air mata pun mula mengering..saat itu tidur bagai tahu tugasnya..datang dan menyapa muka..biar terus terlelap..bersisa-sia air mata di pipi..roh sudah lari dari diri..mimpi mula memasuki ruang minda..entah apa episod mimpi kali ini..terkadang episod nya hampir sama..
 Adakalanya rindu juga membuat onar dalam mimpi..mula lah minda bermain dengan mimpi dan menjemput lakaran-lakaran lama menerjah sekali..bermain-main sehingga hati terguris dalam tidur..aaaarhh..rindu ni, selalu ada di mana-mana..tidakkah dia tahu betapa jasad letih melihat dia membuat onar sedemikian rupa??
Dasar rindu tidak punya akal !!!
Kadang-kadang saat terjaga, air mata masih terasa basah..benci..kadang-kadang terjaga bersama sendu..seolah perit benar rasa hati dalam mimpi tadi..terkadang bangun kerana terkejut akan wajah yang tiba-tiba menerpa..
Arrrhhh..rindu..rindu..mengapa kau selalu begini??
Bila terjaga begitu, mulalah lappy di cari..menaip bait-bait rindu di kotak Faacebook..atau mungkin di blog sini..bukan apa, di twitter suntuk patah perkataannya..akan jadi susah di fahami..lagi pula jarang ada orang yang berjiwa halus di twitter..maka bimbang ada bait patah aku tak meresap ke minda..apatah lagi nak di hadam di hati..
Bukan semua faham bait patah kata aku..bukan semua menjiwa..ada yang kata aku sakit jiwa kerana bermain dengan kata-kata..arrrrhh..rindu punya salah..sehingga aku bermain kata-kata bunga..sehingga kalian tidak dapat menghalusi maknanya..
Sudah lah..terlalu penat aku bermonolog dengan rindu..semoga saja malam ini dia tidak punya kesempatan menular ke hati !!

No comments:

Post a Comment