14 September 2017

Ikan jaket dan Asrama

Kalian.

Ada antara kalian merasakan ikan cencaru atau ikan jaket itu bukan ikan standard. Jatuh jauh di bawah kelas atasan ikan. Masih berkelas jika Kembung atau Selar.

Namun.

Tahukah kalian. Bersekolah di sekolah asrama, itulah ikan yang kami nantikan acapkalinya. Bukan anak orang senang, sekolah private yang tiada biaya kerajaan, bersandar kepada dana-dana dari pihak berkaitan dan yuran bulanan dari ibu bapa sahaja.

Kami makan ikan jaket. Segala jenis masakan. Di masak akri, masak kicap, masak gulai lemak, atau digoreng garing. Enak lazat di tekak kami.

Ya.

Kami makan setiap bahagian ikannya. Bukan makan sekadar isinya. Kulit kerasnya, tulangnya, kepalanya di kunyah-kunyah dihisap jusnya dan hanya hampas dibuang !

Kalian bukan seperti kami.

Biarpun ada antara kami anak orang berada, makanan kami tetap sama ! Tidak ada beza antara satu dengan lainnya.

Hidup di asrama. Itulah. Pengajaran awal susah senang diperantauan. Jadi tidak sedikit rasa kekok untuk berdikari di kota selepas habisnya sekolah.

Aku. Paling geli melihat anak-anak mak yang manja sehinggakan nak pergi kolej juga kononnya home sick. ya aku dulu begitu, menangis setiap kali menelefon ayah dan mak. sedih berjauhan. Namun, kelamaan. Terbiasa.

Berdikari bukan mudah. menggalas tanggungjawab diri sendiri.

Alhamdulillah. Aku berhasil dengan berdikari. bukan anak manja terperosok dibawah ketiak mak !

No comments:

Post a Comment