07 September 2017

My Kitty Hazel


Lately dia suka sangat kacau aku.

Ya. Kacau yang jenis buat aku rimas tapi terkadang aku layan jugak sebab aku sayang dia.
Di tengah malam, tatkala sunyi tanpa suara, aku dengar suara dia sayup-sayup dari luar pintu bilik.
Dia panggil aku tengah-tengah malam.
Mintak aku buka pintu bilik untuk bagi dia masuk.

Bukan itu saja, kadang dia tetap tak berhenti mengeow. Mulanya aku tak pasti apa dia nak. Dan aku switch on lampu. Dia tiba-tiba senyap.

Aku baring, dia melompat naik kekatil.
Bukan untuk berbaring sama dengan aku. Tapi cuba untuk melompat-lompat tak tentu arah atas katil aku.
Aku cuba pujuk. Dia tak hirau. Semakin ligat dia main. Cuba tangkap jari jemari aku yang terkulai layu. Aku layu sebab aku mengantuk.

Dia gigit-gigit manja jari aku. sedikit jari aku bergerak, dia melompat menyorok di balik bolster. Dan mengintai-ngintai jemari aku lagi, dia aim jari aku, dari balik bolster dia stunt nak tangkap jari aku.

Dia ajak aku main. Main?? Tengah malam?? Mengapa perlu??
Uchik (kucing jantan aku) ada, Anabelle kucing betina bengal aku ada, kenapa aku dipilih untuk bermain tengah malam?

Aku fikir, mungkin malam itu saja. Rupanya, tanggapan aku meleset sama sekali.
Hazel mengacau aku hampir setiap malam. Saat jam mencecah 12-1pagi.

Lelah. Kepenatan aku.
Lalu aku bancuhkan susu. Semoga saja bila dia kenyang. dia ketiduran.

Dan taktik itu berjaya.

Ini aku persembahkan. Video yang aku ambil ketika dia menyusu ! Lucu.



Tiada kesabaran dalam diri, dia mengeow setengah menjerit melihat botol susu. Mengejar kaki aku, bila disuapkan, dia minum puas.

Ya. Anakku Hazel. 

No comments:

Post a Comment