13 September 2017

Kawan atau Lawan?

Tengah berjalan kat KLCC menuju ke Office.

bumped to one of kawan sekolah menengah. Sekampung. Kawan tapi tak lah satu gang pun, Yup aku ada gang. Sedikit nakal dulu. Dia tegur bak mak datin tegur kawan-kawan ni.

Selepas seketika bersalaman berlaga pipi bagai. Come on !

"Kau belum kahwin ya?" Soalan yang terpacul dari dia,

Dan aku macam blur~~ Tak ada ke soalan lain? Tanya khabar ke? Dengan masih jaga santun, aku jawab:

"Belum". Aku jawab lembut-lembut okay.

"Ruginya, kita ni perempuan kena kahwin cepat-cepat, takut expired." Sambil dia tunjuk-tunjuk bahagian bawah perut aku sambil ala-ala bisik dengan sengih ala-ala ikhlas tak ikhlas tu.

Aku tergamam !

"Kau kerja apa?" Dia tanya lagi. Mungkin respon aku tadi yang membisu buat dia bagi soalan lain kot.

Ni biasa lah kan. Aku pun jawab:

"Keje biasa-biasa, company kecik saja"

Dengan lemah lembut dia pegang lengan aku dan separuh bisik.

"Kau dulu kelas 5A2 Ekonomi Asas kan? Fail ke sampai keje kecik-kecik? Eh, kau habis tak sekolah dulu?"

Aku bukan setakat tergamam weyh. Aku macam speechless plus rasa nak lempang muka dia. Tapi taklah lah aku nak jerit pekik kat situ cakap aku lulus dan habis sekolah pulak. Tak perlu nak menyalak !

Aku senyum dan minta izin nak blah, dia tahan aku. Kejap. Konon lama tak jumpa. Dia ni memang perangai macam ni ke dulu, dan aku je tak perasan atau dia ni baru saja berubah jadi macam ni?

Aku okay kan saja lah. Then tak lama tu, husband dia datang. Aku just okay-okay saja la menyapa suami dia. Kenal. Kawan abang aku rasanya atau mungkin kenal-kenal sebaya. Sebab abang aku tak sekolah sama dengan aku. Tapi maybe dia kenal abang aku lah.

Dalam hati :
"La.. Kahwin dengan mamat ni ke? Tak la hebat mana" Sempat aku mengutuk sikit dalam hati. 

Laki dia pun tegur aku balik. siap tanya aku ni adik si abang aku tu kan. Ye kan saja lah. Lepas tu laki dia cakap :

"Kau ni bila nak kahwin? dah tua dah pun. Sudah-sudah lah nak enjoy sangat. Sudah-sudahlah nak berjantan bagai tu. Kahwin, tutup buku. Cukup." Dia sengih dan peluk bini dia. 

Eh. Sekejap !

Laki bini memang mulut macam h***t ke apa?

Jantan? Mana? How many jantan i have that you know? Eh. 

Tapi takkan aku nak hambur kat muka laki tu depan orang ramai? Maruah aku ni ! Takpe, wise people ignore. Then aku jawab santun:

"belum jodoh. macam kau belum ajal. sama. kot kalau tau ajal kau, mesti kau da tunduk mintak ampun kat orang yang kau buat salah. kalau aku tau siapa jodoh aku, tak payah tunggu, Lepas aku keluar dari perut mak aku tu aku dah ajak dia kawen"

Then sembang sikit. Semua yang disembangkan memang tajam menusuk hati. Aku mintak izin nak blah. Aku terus chow !

Ada notification fb kat phone aku. Tengok-tengok laki dia add. Aku accept. Bukan menggatal, tapi aku tahu niat nak stalk tu. so biarkan, stalk lah sampai lebam.

Aku pun whatsap kawan-kawan yang kenal dengan bini dia tu. Mereka pun kata dorang berdua laki bini tu memang suka cakap lepas. Aku pun dah mula okay sikit. Dah memang sikapnya begitu.

Then aku dapat tau pekerjaan laki-bini tu. La, itu saja ke kerjanya? Ingatkan hold big position in a big company which is kau sebut saja nama company, semua orang nganga and pandang kau tak berkelip. Ingatkan jenis gaji paling kecik 10k ditangan.

Rupanya biasa. Lebih biasa dari aku. Cuma lagaknya lebih dari apa kita nampak.

Then aku diam, aku buat entry ni untuk share dengan kau orang, kalau orang tak kahwin lagi, janganlah cakap sebab dia kaki jantan/betina atau memilih atau apa saja yang mengguris hati dia. Kalau dah kahwin tak ada anak, janganlah kata mandul ke, apa ka, cukuplah share perubatan atau teknik atau yang berkenanan sebagai sokongan. Kalau tak mampu membantu jangan menyusahkan.

Jangan perkecilkan pekerjaan kawan-kawan. Kadang kawan yang kau nampak tak berapa okay tu lebih okay dari kau yang luar nampak okay, dalam rupanya OKayoU.

Hopefully this entry can give us motivation and a bit confident when we face a people with this type of character. don't judge book by its cover !

**Gambar sekadar hiasan




No comments:

Post a Comment