03 January 2020

2019 Tahun Hidup dan Mati

Tahun 2019 banyak mengajar tentang hidup dan mati untuk aku.

Banyak kenalan yang pergi menghadap Illahi. sepanjang tahun, ada saja kenalan aku yang kembali kerahmatullah. Tidak kira usia dan pangkat.

Tinggallah harta dan sanak saudara.

Penghujung 2019. Suami aku kehilangan abang angkat yang dia sayang. Anak tunggal dalam keluarganya. Meninggalkan ibundanya keseorangan.

Di penghujung 2019 juga, perginya ayah kepada kakak iparku. sedih dan pilu di penghujung 2019. Banyak berita mengejutkan dan menyedihkan.

Aku belajar sedikit demi sedikit tentang hidup yang tak panjang. Tentang nyawa yang hilang. Tentang jasad yang dipinjamkan.

Allahu.

Semakin kuat debarannya.

Melihat air mata ibunda angkat suamiku, semakin luluh hati aku sendiri.

semoga sahaja 2020 datang dengan kegembiraan dan disulami senyuman

No comments:

Post a Comment