01 January 2020

Menghantar Ayah ke Kampung

01.01.2020

Hari ini tahun baru. Meningkat umur aku. Dan tahun baru kali ini sedikit memilukan hati.
Aku dan suami di tugaskan menjemput ayah di kajang dan menghantar ayah pulang ke Kampung hari ini. Maka tahun baru aku, disambut dengan mengahntar mereka pulang.

Aku tak punya cuti, jadi aku hantar pada pagi tadi, dan kembali pulang petang tadi. Lepas kami sampai dalam jam 12 tengahari, Ayah busy dengan tugasnya. sesampai saja kami di kampung, dia terus menjenguk ayam-ayam dan burung puyuhnya. dengan kaki yang bengkak. Naik motor dia ke Langkap kemudian duduk smeua depan komputer melunaskan tugas-tugasnya.

Suami aku sibuk dengan pokok rambutan.


Di cantas dahan-dahan yang merimbun. kait rambutan, kutip rambutan yang bertaburan. Kumpulkan dahan-dahan dan mencakar sampah-sampah daun rambutan. Banyak juga rambutan kami dapat. Sebakul penuh.


Alhamdulillah. Rezeki kami.
Ketika sebelum pulang, mak buat teh panas dihidang buat kami. Oh ya, peti ais mak rosak setibanya kami tadi. heater bocor. Esok ayah ada urusan dengan Hospital Kerajaan. Result darah ayah kena ambil esok. Sayangnya aku tak cuti, jadi tak dapat aku temankan mereka. Aku kena pulang.
Esok aku perlu kerja.

Sepeninggalan kami, kaki ayah yang kiri masih bengkak, namun kaki kanannya mula membengkak pula. Macam ada air dalam bengkak kakinya. Aku sudah hati. Entah sehingga kini aku belum boleh tidur.


No comments:

Post a Comment